Poziv na online radionice za stručnjake u okviru projekta „Osiguravanje kulturološki osjetljivih usluga rane intervencije u djetinjstvu djeci i obiteljima migranata“
22.10.2025.
Hrvatska udruga za ranu intervenciju u djetinjstvu (HURID), kao provedbeni partner Ureda UNICEF-a za Hrvatsku, provodi projekt „Osiguravanje kulturološki osjetljivih usluga rane intervencije u djetinjstvu djeci i obiteljima migranata“ u okviru programa “Podrška zaštiti i integraciji djece i obitelji u migracijama u Republici Hrvatskoj“. Navedeni program financiran je sredstvima Državnog tajništva za migracije Švicarske Konfederacije koji u Republici Hrvatskoj provodi Ured UNICEF-a za Hrvatsku s mnogobrojnim partnerima, uključujući HURID.
U okviru ovog dijela projekta, Ured UNICEF-a za Hrvatsku i HURID organiziraju ciklus radionica online s ciljem unapređenja vještina i znanja za prepoznavanje i podršku djeci rane i predškolske dobi u riziku, s kašnjenjima u razvoju ili teškoćama u razvoju i njihovim skrbnicima iz različitih sredina, uključujući migrante, tražitelje azila i ukrajinske izbjeglice.
Stoga pozivamo sve zainteresirane stručnjake – pružatelje usluga obiteljima djece rane i predškolske dobi (djelatnike dječjih vrtića, zdravstvenih ustanova, ustanova socijalne skrbi, Hrvatskog Crvenog križa, privatne pružatelje usluga, itd.) da nam se pridruže!
Teme radionica su sljedeće:
• Suvremeni pristup uključivanju obitelji u ranu intervenciju u djetinjstvu - 30. listopada 2025. (četvrtak) od 9:00 do 10:30 sati
• Komunikacija s obiteljima djece s razvojnim rizicima i teškoćama- termin će biti naknadno javljen kroz koji dan svima prijavljenima za prvu temu
Edukacija je prijavljena za bodovanje strukovnim komorama (HKSR, HPK, HLK, HKER, HKZR, HKMS).
Zainteresirani sudionici se prijavljuju putem sljedeće poveznice: https://forms.gle/LzfEMM698yezKhAD9
Kontakt: Marina Šimanović, hurid@hurid.hr , 095 9111 487
Dodatne informacije
Izvoditeljice radionica:
• dr. sc. Ana-Marija Bohaček (članica Upravnog odbora HURID-a te djelatnica Odsjeka za motoričke poremećaje, kronične bolesti i art-terapije Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu)
• izv. prof. dr. sc. Sanja Šimleša (članica HURID-a te djelatnica Odsjeka za logopediju Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu)
Kontekst:
Rani dječji razvoj, od rođenja do polaska u školu, obilježen je intenzivnim fizičkim, kognitivnim, jezičnim, socijalnim i emocionalnim napretkom te predstavlja temelj budućeg razvoja i dobrobiti. Stoga rana intervencija ima ključnu ulogu u podršci djeci s razvojnim teškoćama, odstupanjima ili rizikom. Međutim, položaj migrantskih, tražiteljskih i izbjegličkih obitelji u kontekstu rane intervencije dodatno je otežan specifičnim izazovima.
Uz jezične barijere, mnogi migranti, tražitelji azila i izbjeglice nose traume zbog rata, progona ili drugih prisilnih migracija. Ta iskustva mogu otežati roditeljima prepoznavanje i odgovor na razvojne potrebe djece zbog vlastite emocionalne i psihološke opterećenosti. Dodatno, te su obitelji često stigmatizirane zbog migrantskog statusa i potencijalnih razvojnih teškoća djece, što komplicira traženje podrške i komunikaciju sa stručnjacima. Socijalne i ekonomske poteškoće, poput nesigurnog pravnog statusa i loših životnih uvjeta, dodatno smanjuju njihovu mogućnost usredotočenja na dječje potrebe. Istraživanja UNICEF-a i UNHCR-a pokazuju da nestabilnost, traume i kulturna dezorijentacija uzrokuju stres kod migranata i izbjeglica, posebice djece, smanjujući roditeljsku sposobnost adekvatnog odgovora na dječje potrebe i pravovremenog traženja pomoći.
Teme radionica:
• Suvremeni pristup uključivanju obitelji u ranu intervenciju u djetinjstvu
Nemaju sva djeca jednak početak. Neka djeca se rađaju sa zdravstvenim stanjima koja čine njihov razvoj neizvjesnim, kod neke djece će se tijekom prvih godina pokazati da ne slijede kalendar urednog razvoja, a neka su djeca rođena u okolnostima koje ne omogućavaju razvoj njihovih potencijala. Svi oni, kao i njihove obitelji, trebaju stručnu skrb i podršku zajednice.
„Rana intervencija u djetinjstvu definira se kao iskustvo i prilike koje djetetu s razvojnim teškoćama u ranoj i predškolskoj dobi pružaju roditelji i stručnjaci s ciljem unapređenja stjecanja i uporabe ponašanja koja oblikuju i utječu na djetetove interakcije s ljudima i objektima.“
• Komunikacija s obiteljima djece s razvojnim rizicima i teškoćama (radionica B)
Obitelj je u središtu intervencije jer je dijete član obitelji, a obitelj njegovo prirodno okruženje za rani razvoj. Stručnjaci trebaju upoznati i poštivati obiteljske vrijednosti i potrebe jer je svaka obitelj drugačija, a za surađivanje u provođenju programa rane intervencije nužan je osjećaj uvažavanja i prihvaćanja. Roditelji vole svoju djecu, skrbe o svim njihovim potrebama te brižno prate kako se razvijaju. Oni ih i najbolje poznaju te raspolažu vrijednim informacijama za planiranje stručne podrške.
„Obitelji usmjeren pristup potiče stvaranje čvrstog odnosa djeteta i roditelja jer sigurna privrženost pogoduje motivaciji za učenjem te razvoju kognitivnih i socijalnih kompetencija djeteta.
“Djeca rane dobi imaju kratku pažnju i ograničene mogućnosti sudjelovanja u strukturiranim intenzivnim aktivnostima, stoga obitelji usmjeren pristup osnažuje roditeljske vještine poticanja djeteta u svakodnevnim rutinama.